Dit is de sleutel van mijn fietsendrager, want ik fiets graag in de bergen.” Pak je sleutelbos maar eens en vertel de rest van de groep waar elke sleutel voor is. Dit is een van de honderd trucjes die ik gebruik om het ijs te breken en een nieuw team bij elkaar te brengen. Je krijgt meteen hele verhalen en leert je collega’s veel beter kennen. Een goed begin van mijn teamcoaching workshop.

Voorbereiding

Zo heb ik bij een Waterschap een paar dagen een dolend team van datamanagers begeleid om hen een stevig fundament in de organisatie geven. Bij reorganisaties of bij nieuwe bedrijven waar een (kleine) groep mensen bij elkaar wordt gezet, is het essentieel dat er vertrouwen is om samen te werken om vervolgens de organisatie resultaten te bereiken. We beginnen met een klik-gesprek en even kennis te maken. We gaan dan meteen diep in op de problemen waar ze tegen aan lopen zodat ik de workshop verder kan voorbereiden. Bij het ochtendprogramma ga ik dieper in op de werking van het brein met een aantal oefeningen. Bijvoorbeeld dat ik zes foto’s snel laat zien met de vraag; ‘welke raakt je nu het meest?’ Hier komt altijd heel snel reactie op met bijbehorende emotie/gevoel en achterliggende oorzaak.

Vertrouwen

Het creëert dan ook een enorme band tussen het team en ruimt belemmerende overtuigingen op. Dit levert veel openheid, vrijheid, humor en serieus luisteren naar elkaar op: de basis wordt zo gelegd voor een stevig teamfundament.

Brainstormen

Vervolgens gaan we heel vrij brainstormen over de taken en verantwoordelijkheden. Je moet al fantaserend er alles bijhalen wat je kunt bedenken. Dat leidt tot een duidelijk gewenste profielen naar functies en rollen. Dit helpt goed om voor jezelf op een rijtje te zetten wat je doet en wat jij ziet als jouw werk en je verantwoordelijkheden. Het helpt ook om de mensen buiten je team een beeld te laten vormen over waarvoor ze bij jou terecht kunnen. En waar niet (meer) bij. Dat is vaak wennen maar geeft wel duidelijkheid en structuur. De ‘reversed brainstorm’ vind ik altijd wonderlijk leuk. Ik sta elke keer weer verteld hoe je in vijf minuten twee flip-over vellen vol krijgt met een negatieve vraag zoals ”Welke dingen moeten we doen om dit project te laten mislukken?” of ”Hoe kunnen we het beste onze samenwerking boycotten?” Zeer eenvoudig om vervolgens te categoriseren, positief om te draaien (wat moeten we wel doen?) en actiehouders te benoemen.

Metaplan methode

Ik maak gebruik van de Metaplan methode. Dit houdt in dat er vier enorme borden van anderhalf bij anderhalve meter staan opgesteld. Dan gaan we knippen en plakken, kaartjes schuiven en met pennen, stiften en stickers aan de slag. Op die manier kunnen we visueel aan het werk en categoriseren.

Praktijkcasussen

Vervolgens gaan we praktijk casussen bespreken. Wat gaat er nu mis, waar loop je tegen aan, wat klopt er niet binnen het bedrijf. Dit geeft direct inzicht wat morgen op de werkplek beter kan. Mijn bedrijfskundige en proces achtergrond komt daarbij prima van pas. Met andere woorden; we krijgen op een rijtje wat er gedaan moet worden, praktisch gezien, om verbeteringen binnen het bedrijf te realiseren.

Met andere woorden; wat moet er gedaan worden, praktisch gezien, om verbeteringen binnen het bedrijf te realiseren.

Stevig fundament, gebaseerd op vertrouwen

Zodoende hadden we binnen twee dagen een stevig fundament gelegd voor het team van datamanagers binnen de organisatie. Mooi hoe dan neurocoaching en beproefde methodieken samen kunnen komen.

Facebook
Twitter
LinkedIn
Pinterest