Waar komt dat ‘geen nee kunnen zeggen’ precies vandaan en is er een oorzaak aan te wijzen? Rationeel weten mensen vaak precies wat ze bewegen of waarom ze dit gedrag vertonen. Alleen kunnen ze de oorzaak niet aanwijzen. Dat is in veel gevallen een frustratie want ze weten (de ratio) enerzijds dat ze met ‘ja’ zeggen aardig gevonden worden, anderzijds voelen (de emotie) ze in hun lichaam dat het ‘ja’ zeggen ook veel stress en druk geeft. Ze voelen dus dat er iets achter of onder zit maar ze weten niet wat, zodat ze het niet kunnen oplossen en ‘ja blijven zeggen.…
Tja, aardig gevonden willen worden, wie wil dat nu niet?
Toch ken ik veel mensen – zakelijk als privé – die heel duidelijk ‘nee’ zeggen. En ik blijf ze daarna aardig vinden en zij mij ook. Ook zeg ikzelf regelmatig ‘nee’ en blijven de mensen die graag een ‘ja’ hadden gehoord, mij aardig vinden. Dat was vroeger wel anders. Ook ik had moeite met ‘nee’ zeggen omdat ik graag wilde pleasen door – wat ik nu weet – te maken had met zelfvertrouwen en eigenwaarde.
Waar zit de crux?
Vaak voel je je nadien toch bezwaard als je weer eens ‘ja hebt gezegd. Eigenlijk had je geen tijd maar het is ook zo lullig om die ander te laten zitten. Want jouw hulp wordt zeer op prijs gesteld.
Ga bij jezelf maar eens na: hoe vaak word je niet geadviseerd door je collega’s of vrienden als je ze deelgenoot maakt dat je ‘het eigenlijk niet meer aankan’. Dan hoor je “zeg de volgende keer gewoon NEE! en je beaamt het. En nu komt het rare: de volgende keer dat je weer gevraagd wordt, lukt het je gewoon niet om ‘nee’ te zeggen. Dat komt doordat jouw onbewuste gevoel de overhand heeft. Je wilt je prettig en gezien voelen, dus zeg je ‘ja’. ‘Nee’ zeggen geeft je een slecht gevoel want leidt tot afwijzing en straf.
Wat is dan de oplossing?
De oplossing ligt in het toepassen van Progressive Mental Alignment (PMA), een zeer effectieve en krachtige coachmethode. Door de specifieke uitvraag op zintuigelijke details lukt het om snel en zonder zweven iemand terug te laten gaan naar waar zijn please-gevoel is ontstaan. Door dit zo zintuigelijk gedetailleerd te doen weet je nu dat je please-gevoel DAAR thuishoort en niet in het heden. Iets wat je voorheen NIET wist omdat de oorspronkelijke gebeurtenis niet kende. Dit leidt tot onmiddellijke veranderingen ten goede zonder verdere inspanning voor je organisatie of voor jezelf!
Hierna kun jij rustig ‘nee’ zeggen met het volste (zelf)vertrouwen. Dat betekent dat wanneer iemand jou iets vraagt waar je geen tijd voor hebt of wilt vrijmaken, ze jou daarna nog steeds aardig vinden!